mittkanada.blogg.se

Här får ni läsa om min resa som utbytesstudent i staden Smithers, British Columbia i Kanada. Följ mig på det stora äventyret och läs om tankar, känslor och historier under mitt utbytesår 2014-2015!

Day Two hundred-five

Publicerad 2015-03-15 22:52:26 i Allmänt,

Våren börjar kika fram här i Bulkley Valley B.C! Men för en vecka sedan åkte jag med Outdoor-klassen uppför Hudson's Bay Mountain och in i skogen för en Winter Survival Camping med syftet att övernatta och överleva en natt utan bekvämligheter ute i vinter och kyla - tro mig jag lärde mig massor!

Vi slog rekord med att vara 42 elever som deltog. Vi hade tre ledare med oss men egentligen räknades bara två av dem eftersom en av dem helt och hållet skulle se efter en av oss som är en "special needs"-elev. Jag tycker det är helt suveränt att han fick komma med på resan och vara tillsammans med oss "normalare" elever, jag vet att det betydde så mycket för honom att få känna sig som en del av alla andra - alla hjälpte till att se efter honom - lite som en lillebror.

Här är Julia (Tyskand) med våra ryggsäckar. Tur för henne så blev hennes byxor lika vita som på den här bilden igen efter resan, men det var ju inte det smartaste valet!
Killarna är redo!
Vi lastade av all packning och snörade på oss snöskorna för att klara av att ta oss in i skogen utan att trampa igenom 1,5 meter djup snö.
Här står vi alla uppradade! Jag är lite till vänster, med ljusgrön jacka och oranget pannband.
När vi kom fram till platsen vi skulle spendera natten på delades vi in i fyra grupper: nord, öst, syd och väst och vi gick varsinna håll för att välja ut vart vi ville bygga våra shelter. Varje grupp hade en liten lägereld på sitt område men sen hade vi den stora lägerelden vid base-camp.
Här är min och Shaylene's coffin. Det tog 2-3 timmar att få ihop.
På kvällen bestämde vi att vi skulle gå från Nord till Öst till killarna och äta middag vid deras camp fire. Supermysigt!
Maten var ingen höjdare med vi fick se deras urhäftiga shelter!
Jag gick och la mig rättså tidigt, runt 10-tiden. Men vid 2-tiden hade jag frotfarande inte somnat, jag frös så jag skakade. Jag kunde höra att folk fortfarande var nere vid base-camp och pratade så jag bestämde mig för att gå ner dit igen. På vägen mötte jag Margherita och Julia som sa att alla gått och lagt sig. Men jag tänkte "hell no!" jag går inte tillbaka och fryser resten av natten. Istället fortsatte jag bort till base-camp och mötte ledarna. Jag skakade och kände mig rättså yr. De klädde om mig i bättre kläder och gjorde plats för mig att ligga nära elden med dem. Jag hämtade mina saker från mitt shelter och när jag väl låg där under bar himmel, något varmare kändes allt bra igen. Vi pratade nog till 3 på natten sen somnade jag, oerhört tacksam!
Sömnen varade inte längre än till halv 6 på morgonen då mina fötter frusit till is, men brasan brann fortfarande så jag satt och värmde mig där. En efter en kom fler människor som vaknat för att värma sig. Vissa hade sovit dåligt som jag, medan andra klarat natten galant.
Vi lagade frukost av resterna vi hade kvar i packningen och sedan packade vi ihop och gav oss av hemåt.
Tyvärr blev det väldigt hektiskt när "special-needs"-eleven fick en riktigt kraftig migrän pga. västskebrist och närapå svimmade på vägen ut. De fick jobba hårt för att bära ut honom ur skogen och sedan köra honom till sjukhuset. Det kändes hemskt att inte kunna göra något när han grät och skrek för att han hade så ont. Men det var tur att vi inte var så djupt inne i skogen att det tog mer än en halvtimme att ta sig till bussarna.

Hursomhelst så lärde jag mig mycket från helgen: hur man bygger ett shelter, vad man bör och inte bör ha för mat och kläder med sig och när man borde byta om till natt-outfiten. Jag är glad att jag fick uppleva en survival-trip!