mittkanada.blogg.se

Här får ni läsa om min resa som utbytesstudent i staden Smithers, British Columbia i Kanada. Följ mig på det stora äventyret och läs om tankar, känslor och historier under mitt utbytesår 2014-2015!

Day Twohundredeightyone

Publicerad 2015-05-31 01:33:58 i Allmänt,

Förra helgen begav vi oss på en två dagars resa till Prince Rupert som ligger ca 5 timmar från Smithers. Resan var ganska spontant planerad så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig att göra där. Men vi hoppade in i bilen vid lunchtid, jag, Majo, René, Ted och Jessica och gav oss ut på vägen. Jag tycker om långa bilresor! Speciellt här i B.C., för det finns alltid så mycket att titta på ut längs vägen. Men den här resan var nog min favorit, utsiktsmässigt! Har aldrig sett en så vacker omgivning, det är helt galen fint!

Väl framme tog det slut på vackert väder. Prince Rupert ligger vid kusten på en egen ö. Så vi befann oss i en kall, blåsig och duggande småstad. Osmart av mig att anta att det skulle vara fint väder då jag bara hade en en outfit med mig, vilket inte passade särskilt bra i det vädret. Men det gjorde inte så mycket, det fanns ju en massa att upptäcka. Vi checkade in på The Crest, väldigt mysiga rum! Och sen gick vi ut för att se oss omkring.
Bilden man möts av när man kommer in på rummet; sängarna paxade, typiskt!
De Skandinaviska flaggorna vajade i vinden. De är resta som tack för all hjälp Nordborna gav för att bygga up Prince Rupert.
Här är den lilla shoppingengatan vi strosade omkring. Vi åt middag på en restaurang och sen tog vi oss en titt inne på Walmart samt handlade frukost på Safeway innan vi gick till hotellet och lade oss.

Nästa morgon checkade vi ut och åkte omkring och tittade på staden.
En liten park med massor av fina planteringar och dofter utav buxbom/boxwood.
Vi såg flertalet örnar här och var.
Vi gick en guidad rundtur på North Pacific Cannery. Ett ställe där man fyllde burkar med lax från Fraser Lake och Skeena River. Det var intressant (pappa, du hade tyckt om det!)
Canneriet i miniatyr.

Det var ebb.
I alla vita hus bodde kinesisk arbetskraft. En gång i tiden skedde en lavin precis ovanför byn och en del av byn och människorna blev begravda. I andra delen av byn bodde First Nations och emellan dem, de brittiska ägarna.

Regnmolnen måste ha hängt över Prince Rupert för på vägen hem igen var det strålande sol.
Såååå pretty!

Den här veckan har vi haft fullt upp. I tisdags hade vi Baby Shower för Marisca och lilla bebisen Kennedy hemma hos Nancy. Vi blev mycket folk och vi hade lekar och skoj. Min första Baby Shower, det var kul!
Dagen innan hade vi gjort Cake Pops, vilket är tårta på pinne, med färgad choklad utanpå, mums!
En av lekarna gick ut på att gissa vems bebisbild som tillhörde vem.
Jag var ett knubbigt litet kiddo.
Majo lekte paparazzi medan jag fick hålla lilla Kennedy.
Sötare finns inte! Jessica och hennes väninnas bebis.

I torsdags firade vi att René fyller 55. Vi gjorde sushi! Och senare på kvällen slog de av elen till alla hushåll utanför Smithers ända bort till Moricetown, så vi spenderade mörkret med att spela Deutch Blitz!